. . . Hulp en contact Hulp: Steun tijdens het wachten

Praktische hulp Hulp & contact

Steun tijdens het wachten

Als je je hebt aangemeld voor professionele hulp is de kans groot dat je niet meteen kunt beginnen met de behandeling. Hier lees je wat je kunt doen als de wachttijd te lang is. En hoe je de wachttijd goed door kunt komen en gebruiken. Je kunt het er ook met je huisarts over hebben.

Wachtlijstbemiddeling

Volgens de regels moet je na maximaal vier weken een gesprek krijgen als je je hebt aangemeld voor professionele hulp. Na maximaal tien weken moet je behandeling beginnen. Deze regels worden de Treeknormen genoemd. Helaas moeten veel mensen toch langer wachten op hulp. Je behandelaar moet je dan vertellen dat er wachtlijstbemiddeling bestaat. 

Bij wachtlijstbemiddeling probeert de zorgverzekeraar te regelen dat je de zorg eerder krijgt. Deze service is gratis en is er soms ook voor behandelingen met wachttijden die korter zijn dan de Treeknorm. Je kan deze via de telefoon of internet aanvragen bij je eigen verzekeraar.  

De zorgverzekeraar gaat bij verschillende organisaties vragen hoe lang de wachttijd daar is. Meestal vertellen ze je binnen twee werkdagen of je eerder hulp kan krijgen en waar dat kan. Je beslist dan zelf of je een behandeling wilt krijgen bij één van die organisaties. Duurt de wachttijd toch langer dan mag volgens de Treeknormen? Neem dan contact op met het Nationale Zorgnummer voor advies.

Meer weten over wachtlijstbemiddeling? Kijk op de website van de Consumentenbond.

Overbruggingshulp

Je kunt soms hulp krijgen terwijl je op de wachtlijst staat. Dat noemen we ‘overbruggingshulp’. Een hulpverlener van MIND Korrelatie kan samen met jou bepalen of overbruggingshulp bij je past. Je kunt dan een aantal keer met een hulpverlener praten, terwijl je wacht.

Meer weten? Bekijk de pagina over overbruggingshulp op MIND Korrelatie.

Direct een gesprek

Als je meteen behoefte hebt om iemand te spreken, kun je uit een aantal telefoonlijnen en chatservices kiezen. Je kunt:

E-mental health

E-mental health is hulp via internet voor psychische klachten. Er zijn verschillende vormen, zoals gezondheidsapps, online trainingen, websites met informatie en (video)bellen of chatten met een behandelaar.
Tijdens het wachten op een behandeling kan je e-mental health gebruiken als tijdelijke ondersteuning. Je krijgt bijvoorbeeld informatie die je kan helpen te vertellen wat er aan de hand is als je behandeling begint. Ook krijg je tips die ervoor kunnen zorgen dat sommige klachten verminderen. Bijvoorbeeld tips bij slaapproblemen of piekeren.
E-mental health kan geen trauma’s wegnemen. Sommige mensen vinden e-mental health niet prettig omdat het via de computer of smartphone gaat. Andere mensen vinden dit juist heel prettig. Het voordeel is dat je het gemakkelijk uit kunt proberen en kunt stoppen als het niet bij je past.
Onder ‘zelfhulp’ vind je meer informatie over zelfhulp via internet (online zelfhulp).

Op MentaalVitaal vind je allerlei online hulp(middelen) op een rij.

Zelfhulp

Zelfhulp is hulp zonder professionele hulpverleners, bijvoorbeeld van ervaringsdeskundigen of via een boek of online cursus. Maar het is ook zelfzorg: goed voor jezelf zorgen. Lees meer onder ‘zelfhulp’.

Contact met lotgenoten

Veel mensen vinden het fijn om te spreken met mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Steun van lotgenoten kan het gemakkelijker maken om door de wachtperiode te komen. Kijk onder ‘contact met lotgenoten’ .

We zijn er voor je

Onze Info- en advieslijn (0800-1238) is bereikbaar op maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00. Liever chatten of een e-mail sturen? Ook dat kan. Bellen, chatten en mailen is gratis. Je kunt met ons in contact komen voor:

  • Een luisterend oor
  • Ondersteuning bij het zoeken naar hulp
  • Beantwoorden van praktische vragen

Ook na het stoppen van de financiële tegemoetkoming zijn we nog beschikbaar voor vragen en hulp. De Info- en advieslijn is tot 1 juli 2024 geopend.

Al onze gesprekken zijn vertrouwelijk

scroll up

Scroll naar boven