. . . Hulp en contact Hulp: Steun tijdens de wachtperiode

Praktische hulp Hulp & contact

Steun tijdens de wachtperiode

Volgens de regels moet je als cliënt na maximaal vier weken een gesprek krijgen als je je hebt aangemeld voor hulp. Na maximaal tien weken moet je behandeling beginnen. Deze regels worden de Treeknormen genoemd. Helaas moeten cliënten toch vaak langer wachten op hulp. Voor het verkleinen van de wachttijd is er wachtlijstbemiddeling. Voor het goed doorkomen en gebruiken van de wachttijd, is er e-mental health en zelfhulp. Hieronder kun je daar meer over lezen. Je kunt het er ook met je huisarts over hebben.

Wachtlijstbemiddeling

Als de wachttijd langer duurt dan de Treeknormen moet de behandelaar je vertellen dat er wachtlijstbemiddeling bestaat. 

Bij wachtlijstbemiddeling probeert de zorgverzekeraar te regelen dat je eerder de gewenste zorg krijgt. Deze service is gratis en is soms ook beschikbaar voor behandelingen met wachttijden bínnen de Treeknorm. Je kan deze telefonisch of via internet aanvragen bij je eigen verzekeraar.  

De zorgverzekeraar gaat bij verschillende organisaties vragen hoe lang de wachttijd daar is. Meestal vertellen ze je binnen twee werkdagen of je eerder hulp kan krijgen en waar dat kan.  Je beslist dan zelf of je een behandeling wilt krijgen bij één van die organisaties  (zie website Consumentenbond).  Duurt het toch langer dan mag volgens de Treeknormen? Neem dan contact op met het Nationale Zorgnummer voor advies.

E-mental health

E-mental health is hulp via internet voor psychische klachten. Er zijn verschillende vormen, zoals gezondheidsapps, online trainingen, websites met informatie en videobellen met een behandelaar. Tijdens het wachten op een behandeling kan je e-mental health gebruiken als tijdelijke oplossing. Je krijgt tijdens het wachten al informatie die je kan helpen te vertellen wat er aan de hand is als je behandeling begint. Ook krijg je tips die ervoor kunnen zorgen dat je klachten sneller verdwijnen. 

Online trainingen

Online trainingen kunnen helpen om klachten zoals stress, slapeloosheid en piekeren wat te verminderen.

Snel beter in je vel

Op de website Snel beter in je vel kun je drie gratis online trainingen doen: Beter slapen, Minder piekeren en Minder stress. Een trainingen bestaan uit zestien tot twintig oefeningen.  

Er zijn verschillende soorten oefeningen. Soms beantwoord je vragen of luister je naar een geluidsbestand. Er zijn oefeningen die in één keer klaar zijn, maar met de meeste oefeningen kun je het best een tijdje oefenen.

Kleur je leven

Kleur je leven is een online cursus voor volwassenen om zelfstandig of met begeleiding depressieve klachten aan te pakken. De cursus heeft ook een app. Kleur je leven is goed te gebruiken als je:  

  • je stemming wilt verbeteren; 
  • hulp nodig hebt om je negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten; 
  • je stress- en spanningsklachten wilt verminderen; 
  • je piekergedrag onder controle wilt hebben; 
  • meer energie wilt hebben. 

De cursus bestaat uit acht lessen van ongeveer dertig minuten. Je volgt één les per week op een moment dat je zelf kiest. De lessen bestaan uit informatie die je kunt lezen en beluisteren, korte films, animaties en opdrachten. In de cursus leer je onder meer om voor jezelf op te komen (assertiviteit), en om te ontspannen.


Zelfhulp

Zelfhulp is hulp zonder professionele hulpverleners. Onder zelfhulp vallen: zelfzorg, online zelfhulp, zelfhulpboeken, en herstel- en zelfhulpgroepen. 

Zelfzorg

Het is altijd belangrijk om goed voor jezelf te zorgen, dus ook tijdens het wachten op professionele hulp. Probeer je zorgen te delen met anderen, houd een dagboek bij of schrijf je levensverhaal.   

Zorg voor voldoende ontspanning en houd zoveel mogelijk je dagelijkse gewoontes vast. Probeer bijvoorbeeld iedere dag ongeveer op dezelfde tijd naar bed te gaan en genoeg te rusten. Beweeg (wandelen, fietsen, sporten) voldoende en eet regelmatig en gezond.  

Online zelfhulp

Online testen, oefeningen en cursussen kunnen helpen om meer te begrijpen van je eigen situatie of problemen. Ze zijn vaak gratis, anoniem en zonder verwijzing te gebruiken. Vormen van online zelfhulp kun je vinden op de website Mentaal Vitaal

Zelfhulpboeken

Er zijn veel zelfhulpboeken op de markt, maar ze zijn niet allemaal even goed. Voorbeelden van goede zelfhulpboeken kun je vinden op de website van Boom.

Herstelgroep en zelfhulpgroep of lotgenotengroepen 

Bij al deze groepen komen mensen bij elkaar die hetzelfde hebben meegemaakt. Er zijn wel verschillen tussen de groepen. Bij lotgenotengroepen bespreken mensen problemen met elkaar en worden ervaringen uitgewisseld. Bij herstel- en zelfhulpgroepen gebeurt dit ook, maar is er meer aandacht voor oplossingen. Kijk onder Contact met Lotgenoten voor meer informatie.

Heb je een vraag?

Heb je een vraag over deze website of over de informatie die op de website staat? Neem dan contact met ons op.

scroll up

Vergroot lettertype
Scroll naar top