. . . Hulp en contact Zelfhulp

Praktische hulp Hulp & contact

Zelfhulp

Zelfhulp is hulp zonder professionele hulpverleners. Onder zelfhulp vallen zelfzorg, online zelfhulp, zelfhulpboeken, zelfhulpgroepen en zelfhulpcursussen. Hieronder lees je daar meer over.

Zelfzorg

Goed voor jezelf zorgen zit hem soms in kleine dingen. Toch zijn die dingen heel belangrijk. Ze kunnen je dagen fijner en meer ontspannen maken. Hieronder een paar tips voor zelfzorg:

  • Belangrijk is dat je je gevoelens kwijt kunt. Probeer je zorgen te delen met anderen, houd een dagboek bij of schrijf je levensverhaal.   
  • Zorg voor genoeg ontspanning. Liefst elke dag. Bijvoorbeeld door iets te doen wat je leuk vindt,  zoals sport, muziek, tuinieren of andere hobby’s. Maar het kan ook zijn dat je ontspannen wordt van een praatje met de buren of van even niks doen.
  • Probeer je dagelijkse dingen op een vast moment te doen. Probeer bijvoorbeeld iedere dag ongeveer op dezelfde tijd te eten en naar bed te gaan.  
  • Slaap heeft veel invloed op hoe je je voelt. Als je ’s nachts niet goed kunt slapen, overleg dan met je huisarts of behandelaar. Misschien is er iets aan te doen. Je kunt hier meer lezen over slaapproblemen: Slaapproblemen | Thuisarts.nl
  • Beweeg (wandelen, fietsen, sporten) voldoende. Bewegen is goed voor je lichamelijke én psychische gezondheid. Als je het buiten doet, helpt dat ook om genoeg daglicht te krijgen.
  • Eet regelmatig en gezond. Gezond eten kan zorgen voor meer energie en zin om dingen te doen. Een tekort aan bepaalde vitamines kan je juist somber maken.  Op voedingscentrum.nl lees je meer over gezond eten.
  • Pas op met alcohol, drugs en slaap- en kalmeringsmiddelen. Het lijkt misschien alsof ze je stemming verbeteren of helpen ontspannen. Maar je kunt er snel verslaafd aan raken. Je raakt dan juist somberder en meer gespannen als je niets drinkt of neemt. Na gebruik van alcohol en drugs rust je vaak minder uit van je slaap.

Online zelfhulp

Online testen, oefeningen en cursussen kunnen helpen om meer te begrijpen van je eigen situatie of problemen. Je kunt ze vaak gratis en zonder verwijzing van een huisarts gebruiken. Meestal hoef je niet je echte naam door te geven.

Twee voorbeelden van online zelfhulp:

Snel beter in je vel

Op de website Snel beter in je vel kun je drie gratis online trainingen doen: Beter slapen, Minder piekeren en Minder stress. Een trainingen bestaan uit zestien tot twintig oefeningen.  

Er zijn verschillende soorten oefeningen. Soms beantwoord je vragen of luister je naar een geluidsbestand. Er zijn oefeningen die in één keer klaar zijn, maar met de meeste oefeningen kun je het best een tijdje oefenen.

Kleur je leven

Kleur je leven is een online cursus voor volwassenen om zelfstandig of met begeleiding depressieve klachten aan te pakken. De cursus heeft ook een app. Kleur je leven is goed te gebruiken als je:  

  • je stemming wilt verbeteren; 
  • hulp nodig hebt om je negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten; 
  • je stress- en spanningsklachten wilt verminderen; 
  • je piekergedrag onder controle wilt hebben; 
  • meer energie wilt hebben. 

De cursus bestaat uit acht lessen van ongeveer dertig minuten. Je volgt één les per week op een moment dat je zelf kiest. De lessen bestaan uit informatie die je kunt lezen en beluisteren, korte films, animaties en opdrachten. In de cursus leer je onder meer om voor jezelf op te komen (assertiviteit), en om te ontspannen.

Meer online zelfhulp kun je vinden op de website Mentaal Vitaal

Zelfhulpboeken

Een zelfhulpboek kan je helpen om iets in je leven te verbeteren, bijvoorbeeld: voor jezelf op leren komen, je relatie verbeteren of anders naar je problemen kijken. Er zijn veel zelfhulpboeken op de markt. Dat maakt kiezen soms moeilijk. Goede zelfhulpboeken kun je vinden op de website van Boom.

Zelfhulpgroepen  en zelfhulpcursussen

Zelfhulpgroepen heten soms ook ‘herstelgroepen’. Bij deze groepen wissel je ervaringen uit, net zoals bij lotgenotengroepen. Alleen hebben zelfhulpgroepen ook veel aandacht voor het omgaan met je situatie en opkomen voor jezelf. En voor het accepteren, versterken en ontwikkelen van jezelf. Vaak richten de groepen zich op wat je goed kunt en op  je mogelijkheden, in plaats van wat niet lukt en niet kan.Er zijn ook zelfhulpgroepen die zich op één onderwerp richten, zoals verslaving.

Voorbeelden van zelfhulpgroepen zijn:

Deze groepen kun je in het hele land vinden. Ze hebben cursussen van tien tot twaalf wekelijkse bijeenkomsten. De twee begeleiders zijn zelf ervaringsdeskundigen.

Je kunt veel verschillende zelfhulpgroepen vinden op Wij zijn MIND.

Krijg je al professionele hulp? Dan kan je behandelaar je waarschijnlijk ook helpen om een zelfhulpgroep in de buurt te vinden.

Je kunt ook kiezen voor coaching of een cursus in een zelfregie- of herstelcentrum. Die worden gegeven door ervaringsdeskundigen. Deze cursussen gaan bijvoorbeeld over het begrijpen van jezelf of over hoe je zelf als ervaringsdeskundige anderen kunt helpen. Of over het versterken van je relaties met anderen. Vaak kun je ook lotgenoten ontmoeten. De zelfregie- en herstelcentra kun je vinden op de website  Wij zijn MIND.

Vergroot lettertype
Scroll naar top