. . . Slachtoffers Financiële tegemoetkoming

Tijdelijke regeling Schadefonds

Het onderzoek ‘Onvoldoende Beschermd’ laat zien dat slachtoffers het belangrijk vinden dat de overheid toegeeft dat zij fouten heeft gemaakt. Kinderen hadden veilig moeten zijn bij jeugdzorg. De overheid heeft excuses aangeboden aan de slachtoffers. 

Slachtoffers van geweld in de jeugdzorg kunnen recht hebben op een financiële tegemoetkoming van € 5.000. Het aanvragen van de financiële tegemoetkoming kan tot en met 31 december 2022. De regeling is bedoeld voor minderjarigen die door de overheid in een pleeggezin, instelling of opvang van alleenstaande minderjarige vreemdelingen zijn geplaatst en daar geweld of dwangarbeid hebben meegemaakt.

Een schadevergoeding kan het geweld in de jeugdzorg niet ongedaan maken en goedmaken. Samen met de andere maatregelen is de tegemoetkoming een manier om erkenning te geven aan de slachtoffers.

Naast de financiële tegemoetkoming doet de overheid meer om de slachtoffers te steunen en geweld in de jeugdzorg te voorkomen. In de Kamerbrief van 27 oktober vind je meer informatie over de voortgang van de uitvoering van alle maatregelen. Of lees er meer over in de infographic Voortgang aanpak geweld in de jeugdzorg (PDF).

Financiële tegemoetkoming aanvragen

Slachtoffers kunnen de tegemoetkoming aanvragen bij het Schadefonds Geweldsmisdrijven. De regeling stopt op 31 december 2022, dus het is belangrijk dat je de financiële tegemoetkoming vóór die tijd aanvraagt.  

Het aanvragen van een financiële tegemoetkoming kun je digitaal (via DigiD) of per post doen. Heb je hulp nodig? Dan staat Slachtofferhulp Nederland voor je klaar. Ook kan een vertegenwoordiger je helpen met jouw aanvraag. Dit kan bijvoorbeeld een familielid, vriend of advocaat zijn. 

Op het aanvraagformulier kun je invullen wat er met je gebeurd is. Ook vraagt het Schadefonds je om een bewijs van de plaatsing in een instelling, pleeggezin of opvang bij jouw aanvraag mee te sturen. Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een voogdij-registerkaart, een bewijs van inschrijving, een vonnis, foto’s, een aangifte of adresgegevens uit die periode. 

Proces aanvraag 

Wanneer je een aanvraag doet, ontvang je binnen vier weken een ontvangstbevestiging. Zijn er onduidelijkheden of is er extra informatie nodig? Dan neemt de medewerker contact met je op.

Voor deze regeling ontvangt het Schadefonds veel aanvragen. Ook is het vaak lastig om te bewijzen wat er precies is gebeurd. Zeker als het geweld lang geleden is gebeurd. Het Schadefonds houdt hier rekening mee bij de behandeling van de aanvraag. Ook kunnen zij helpen door informatie te vragen bij andere organisaties. Of door informatie van andere slachtoffers (anoniem) te gebruiken bij de beoordeling van jouw aanvraag. 

Door de vele aanvragen duurt het even voordat de behandeling van jouw aanvraag start en er een beslissing wordt genomen. De behandeling van de aanvraag duurt momenteel ongeveer 30 weken, dus ook na het stopzetten van de regeling (31 december 2022). Zodra jouw aanvraag behandeld is, ontvang je een brief of e-mail met de beslissing.  

Meer informatie over de aanvraag, voorwaarden en tegemoetkoming kun je lezen op de website van het Schadefonds Geweldsmisdrijven.

Steun

Het proces van de aanvraag kan heftige emoties oproepen. Bijvoorbeeld bij het invullen van het formulier, tijdens de verdere procedure en bij de uiteindelijke beslissing.

Als je graag steun wilt, kun je met onze info- en advieslijn gratis bellen (0800-1238), chatten en mailen. Onze medewerkers bieden een luisterend oor, ondersteuning bij het zoeken naar passende hulp en beantwoorden praktische vragen.  

Naast onze info- en advieslijn zijn er ook andere slachtoffer- en lotgenotenorganisaties die zorg en ondersteuning bieden. Bijvoorbeeld voor juridische ondersteuning, begeleiding of voor een vertrouwenspersoon. In een compleet overzicht van hulporganisaties vind je waar je terecht kunt als slachtoffer, naaste of professional.

We zijn er voor je

Onze info- en advieslijn (0800-1238) is bereikbaar op maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00. Liever chatten of een e-mail sturen? Ook dat kan. Bellen, chatten en mailen is gratis. Je kunt met ons in contact komen voor:

  • Een luisterend oor
  • Ondersteuning bij het zoeken naar hulp
  • Beantwoorden van praktische vragen

Ook na het stoppen van de financiële tegemoetkoming zijn we nog beschikbaar voor vragen en hulp. De info- en advieslijn is tot en met juni 2023 geopend.

Al onze gesprekken zijn vertrouwelijk


Scroll naar top